Proses Diseminasi Informasi Tentang Pemilihan Kepala Daerah (Pilkada) Kota Padang Tahun 2018 Dalam Rangka Meningkatkan Partisipasi Pemilih

  • Ilham Firdaus Universitas Andalas (Unand) Padang
  • Asmawi Asmawi Universitas Andalas (Unand) Padang
  • Asrinaldi Asrinaldi Universitas Andalas (Unand) Padang

Abstract

This research describes and analyzes the communication model carried out in the implementation of the process of disseminating the election of the Regional Head (Pilkada) of the City of Padang in 2018 in order to increase voter participation. This study uses the concept of excellence theory according to Grunig and Hunt, were in increasing voter participation in regional elections can be seen from various models, namely first: the press agentry model Second: public information Third: two way asymmetric and fourth: two way symmetric. This research uses the post-positivism research paradigm with qualitative methods and the type of case study approach. The process of data collection is done through interviews and documentation. The results showed that election dissemination carried out by one-way method, media, and face-to-face with emphasis on dialogue as a model of communication conducted turned out to be able to deliver messages to the effect to the community. Therefore, the message of the election delivered uses a cultural approach that was built by prioritizing face-to-face and media as an effort to increase community participation in regional elections.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, Razali. 2005. Pelaksanaan Otonomi Luas dengan Pemilihan Kepala Daerah Secara Langsung. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Anoraga, Pandji. 2003. Psikologi Kepemimpinan. Jakarta: Rineka Cipta.
Berger, Peter L. Dan Luckmann, Thomas. 2012. Tafsir Sosial Atas Kenyataan. Jakarta: LP3S.
Bismar Arianto. 2011. Analisis Masyarakat Tidak Memilih dalam Pemilu. Jurnal Ilmu Politik dan Ilmu Pemerintahan Vol. 1, No. 1.
Cangara, Hafied M. 2011. Komunikasi Politik: Konsep, Teori, dan Strategi. PT Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Creswell, John W. 2009. Research and Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Efendy, Onong Uchjana. 2007. Ilmu Komunikasi, Teori dan Praktek. PT Remaja Bandung: Yosdakarya.
Firdaus. 2013. Parade Iklan Politik di Tahun Politik. Journal Penelitian dan Pengabdian Vol. 01. Hlm. 81-94.
Gaffar, Affan. 2005. Politik Indonesia, Transisi Menuju Demokrasi. Yokyakarta: Pustaka Pelajar.
Giorgia Bulli. 2013. Electoral Campaigning In The Italian 2013 Elections Innovation and Tradition.” Jurnal Romanian Political Science Vol. XIII.
Hikmat, Mahi. 2011. Komunikasi Politik: Teori dan Praktek. Jakarta: Simbiosa Rekatama Media.
Hasan, Widya. 2018. Pola Komunikasi Komisi Pemilihan Umum salam Pelaksanaan Sosialisasi Pemilu untuk Meningkatkan Partisipa Pemilih. Padang: Tesis pada Program Magister Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Andalas.
Komisi Pemilihan Umum Kota Padang. 2018.
M. Yusuf. 2010. Peran Komisi Pemilihan Umum dalam Pendidikan Politik. Jurnal GaneÇ Swara Vol. 4 No.1. Hlm. 44-50
Moleong. 2001. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya.
Mukarom, Zaenal. 2016. Komunikasi Politik. Bandung: Pustaka Setia.
Mulyana, Dedy. 2005. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
--------------------. 2004. Komunikasi Efektif, Suatu Pendekatan Lintas Budaya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Muhammad, Arni. 2009. komunikasi organisasi. Jakarta: Bumi aksara.
Nimmo, Dan. 2000. Komunikasi Politik (Khalayak dan efek). Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.
Pace, R. Wayne. 2006. Komunikasi Organisasi. Bandung: Rosda karya.
Rafika Julia. 2014. Strategi Komisi Pemilihan Umum Kota Pekanbaru dalam Mensosialisasikan Pemilu 2014. Jurnal Jom FISIP. Vol. 1 No. 2.
Robbins, Stephen P. 2015. Perilaku Organisasi. Jakarta: Salemba Empat.
Ruben, Brent D. 2013. Komunikasi dan Perilaku Manusia. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Sanit, Arbi. 1997. Partai, Pemilu dan Demokrasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Schroder, Peter. 2004. Strategi Politik. Jakarta: Friedrich-Nauman-Stiftung.
Siagian, Sondang. 2004. Teori Motivasi dan Apslikasinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Subiakto, Henry. 2012. Komunikasi Politik, Media, dan Demokrasi. Jakarta: Prenadamedia Group.
Suparman Marzuki. 2008. Peran Komisi Pemilihan Umum Dan Pengawas Pemilu Untuk Pemilu Yang Demokratis. Jurnal Hukum Vol. No. 03 15
Suparman Marzuki. 2015. Role of Political Talk Shows in Creating Political Awareness among Pakistani Youth: A Case Study of General Elections 2013. Jurnal Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 23 (2).
Supriady B, Deddy. 2003. Otonomi Penyelenggaraan Pemerintahan Daerah. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Uchjana, Onong. 2006. Ilmu Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Undang-Undang RI Tentang Pemerintah Daerah. Lembaran Negara Republik
Indonesia Nomor 23 Tahun 2014. Biro Hukum Dan HAM. Sekretariat Daerah Sumatera Barat.
Widjaja, Haw. 2005. Penyelenggaraan Otonomi Di Indonesia. Jakarta: Pt. Raja
Grafindo Persada.
Published
2019-09-20
How to Cite
FIRDAUS, Ilham; ASMAWI, Asmawi; ASRINALDI, Asrinaldi. Proses Diseminasi Informasi Tentang Pemilihan Kepala Daerah (Pilkada) Kota Padang Tahun 2018 Dalam Rangka Meningkatkan Partisipasi Pemilih. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam, [S.l.], v. 11, n. 1, p. 76-94, sep. 2019. ISSN 2549-4171. Available at: <https://ejournal.iaida.ac.id/index.php/darussalam/article/view/450>. Date accessed: 30 may 2020. doi: https://doi.org/10.30739/darussalam.v11i1.450.