ANALISIS “KELUARGAKU UNIK” BUKU BAHASA INDONESIA SISWA KELAS II BERBASIS KELAYAKAN BUKU BSNP

Authors

  • Amelia Rizki Mukharomah Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Panca Dewi Purwati Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Melati Candra Febriyanti Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Kurnia Fitri Widitiana Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Fatimatul Hasna Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Aditya Ahmad Saputra Universitas Negeri Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30739/peneroka.v5i2.3922

Keywords:

Review results, Book feasibility, BSNP, EYD

Abstract

This study aims to analyze the feasibility of “Keluargaku Unik” Indonesian Language book for Elementary School Class II Chapter 4 based on four aspects of book feasibility according to the National Education Standards Agency (BSNP), namely content, language, presentation, and graphical feasibility. This research focuses on analyzing the Indonesian language student book for grade II Chapter 4 and does not cover other chapters in the book. The method used in this research is descriptive qualitative. The research data model consists of reading text, illustrations, and the physical form of the book. The results showed that in general the book had fulfilled the eligibility aspects of content and presentation with appropriate (S) and interesting (M) qualifications. However, language feasibility, especially in the use of spelling, still found some violations such as the use of capital letters and punctuation marks that are not in accordance with the rules of Refined Spelling (EYD). Meanwhile, in the aspect of graphics, the book is considered appropriate (T) although there are still some discrepancies in the placement of illustrations. These findings have an important impact on teachers, schools, and book writers in improving the quality of textbooks in accordance with BSNP standards and the use of good and correct EYD.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, S., Susilo, & Mulawarman, W. G. (2022). Analisis Kelayakan Buku Teks Bahasa Indonesia untuk Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(3), 707–714.

Attamimi, H.R., et al. (2023). Metode Penelitian. Malang: PT Literasi Nusantara Abadi Grup.

Assyifa, T. (2023). ANALISIS KUALITAS PADA BUKU TEKS BAHASA INDONESIA DI SMA. Prosiding Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian, 2022, 754–762.

Hanifah, B. M., Amany, M., Dyaahulhaq, S. F., & Desty Putri Hanifah. (2023). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka: Kajian Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas 4 SD/MI. Prosiding SEMAI 2 Seminar Nasional PGMI, 10–21.

Hidayat, W. A. (2021). Analisi Buku Teks Al-Qur’an Hadis Kelas VII Madrasan Tsanawiyah.

Irsyada, R. (2016). Analisis Isi Dan Kelayakan Penyajian Buku Sekolah Elektronik (Bse) Mata Pelajaran Penjasorkes Kelas 2 Sekolah Dasar. Jpehs, 3(2), 121–128.

Lena, M. S., Nisa, S., Suciwanisa, R., Yusma, L., & Taftian, F. (2023). Analisis Penerapan EYD Dalam Sebuah Karya Ilmiah. 1(5).

Manshur, A., & Hambali, I. (2022). Analisis Kesalahan Ejaan Bahasa Indonesia Pada Cerpen Karya Mahasiswa Tadris Bahasa Indonesia Institut Agama Islam Darussalam Angkatan 2020. Jurnal PENEROKA, 2(2), 234–250. https://doi.org/10.30739/peneroka.v2i2.1578

Niam, M. F., Rumahlewang, E., Umiyati, H., Putu, N., Dewi, S., Atiningsih, S., Haryati, T., Magfiroh, I. S., Raden, I., Anggraini, R. P., Mamengko, S., Fathin, M., Septian, R., Mola, A. A., & Syaifudin, F. W. (2024). METODE PENELITIAN KUALITATIF (Pertama). Widina Media Utama. www.freepik.com

Ningtyas, H. A., & Rahmawati, L. E. (2023). Kelayakan Isi , Penyajian , Kebahasaan , dan Kegrafikan Bahan Ajar Teks Deskripsi di SMP Kelas VII yang disiapkan oleh pemerintah pusat . Pembelajaran teks deskriptif ini terjadi pada semester 1 dibacanya . Untuk mencapai tujuan pembelajaran yang diingink. 06(1), 52–71.

Nurhayati, N., Sudarman, S., & Astuti, R. F. (2022). Analisis Kesesuaian Materi Buku Teks Ilmu Pengetahuan Sosial Terbitan Erlangga. Jurnal Prospek: Pendidikan Ilmu Sosial Dan Ekonomi, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.30872/prospek.v4i1.1320

Prayoga, A. S., Natasya, R. D., & Syaifudin, M. (2024). Analisis kelayakan kegrafikan pada buku ajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 13(4), 224–245. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v13i4.16496

Purwati, P. D. (2023). Bahasa Indonesia. Cahya Ghani Recovey.

Putra, A. D. (2023). Poblematika Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Linguistik, Pendidikan Bahasa Indonesia, Dan Asing, 1(1).

Rofiq, A., & Ayatuna Nuzula, K. (2021). Proses Morfologis Reduplikasi Dalam Buku Generasi Optimis Karya Ahmad Rifa’I Rif’an. Jurnal PENEROKA, 1(01), 42. https://doi.org/10.30739/peneroka.v1i01.737

Ubaidillah. (2021). TEORI-TEORI LINGUISTIK. Prodi Sastra Inggris Fakultas Adab dan Ilmu Budaya UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Downloads

Published

2025-07-26

How to Cite

Mukharomah, A. R., Purwati, P. D., Febriyanti, M. C., Widitiana, K. F., Hasna, F., & Saputra, A. A. (2025). ANALISIS “KELUARGAKU UNIK” BUKU BAHASA INDONESIA SISWA KELAS II BERBASIS KELAYAKAN BUKU BSNP. Jurnal PENEROKA: Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 175–189. https://doi.org/10.30739/peneroka.v5i2.3922

Issue

Section

Articles

Citation Check

Most read articles by the same author(s)