"AMAN DI DUNIA MAYA" ANALISIS BUKU BAHASA INDONESIA KELAS TINGGI BERBASIS KELAYAKAN BUKU BSNP

Authors

  • Velicia Theresia Irene Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Panca Dewi Purwati Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Lintang Revalina Islami Pasha Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Melani Dwi Habsari Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Raditya Panji Arbastra Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Ajeng Wifa Wahyu Kusuma Universitas Negeri Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30739/peneroka.v5i2.3911

Keywords:

book feasibility, BSNP, digital literacy, elementary school textbook, Bahasa Indonesia

Abstract

This study aims to evaluate the feasibility of Chapter 8 of the Indonesian language textbook for Grade VI elementary school students entitled "Safe in Cyberspace," based on four aspects of the National Education Standards Agency (BSNP) standards: content, language, presentation, and graphics. This study uses a qualitative case study approach through documentation study techniques and content analysis. This chapter was chosen because it contains the theme of digital literacy which is important in learning Indonesian and encourages the development of students' writing and critical thinking skills. The analysis results show that Chapter 8 meets the feasibility criteria with an average score of 82%, which is classified as good. The average assessment results from the four aspects indicate that Chapter 8 is suitable for use as teaching material and can be a reference in developing adaptive and contextual textbooks. Although there are some shortcomings in the language and graphics aspects, overall this book is still suitable for use in the learning process. These findings are expected to provide input for the development of more effective textbooks that are in accordance with national education standards.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y. (2019). Analisis kesalahan berbahasa pada buku teks bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 45-57.

Ahin, R. N., & Suwarna, S. (2023). Analisis kelayakan buku bahasa Jawa Sayaga Basa Jawa kelas XI SMA/MA berdasarkan BSNP. Jurnal IKABUDI, 12(3), 44-58.

Apriliana, Y. (2018). Analisis Kelayakan Isi Dan Bahasa Buku Teks Siswa Bahasa Indonesia Kurikulum 2013 Kelas VII SMP/MTS Terbitan Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan RI Edisi Revisi Tahun 2017. Pend. Bahasa dan Sastra Indonesia - S1, 7(6), 704-713.

Arianti, N. A., Nur Izzah, R. H., Dinda Aulia, A. S., & Mintowati. (2024). Peran penting interaksi sosial dalam pemerolehan bahasa pertama pada anak usia dini. PENEROKA: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2). https://doi.org/10.30739/peneroka.v4i2.3041

Cicilia, Y. (2019). Gaya Dan Strategi Belajar Bahasa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 138–49. https://doi.org/10.31004/EDUKATIF.V1I3.30

Devianty, R. (2021). Penggunaan Kata Baku dan Tidak Baku Dalam Bahasa Indonesia. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 1(2), 121–32. https://doi.org/10.30821/EUNOIA.V1I2.1136

Hidayah, E. L., & Fitri, S. K. (2023). PENGGUNAAN BAHASA INDONESIA PADA PAPAN INFORMASI DI RUANG PUBLIK UIN SYARIF HIDAYATULLAH JAKARTA . Jurnal PENEROKA: Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 223–239. https://doi.org/10.30739/peneroka.v3i2.2363

Finoza, L. (2019). Komposisi bahasa Indonesia untuk mahasiswa non jurusan Bahasa.

Fitrah, M. (2018). Metodologi penelitian: penelitian kualitatif, tindakan kelas & studi kasus. CV Jejak (Jejak Publisher).

Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif: Teori & Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.

Hestiyana, H. (2018). Bentuk Kesalahan Berbahasa Pada Penulisan Iklan Media Luar Ruang Di Kota Pelaihari. Sirok Bastra, 6(1), 81–92. https://doi.org/10.37671/SB.V6I1.120

Humairo, S. (2023). ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN EJAAN BAHASA INDONESIA DALAM BERITA UNGGAHAN AKUN RESMI FACEBOOK PONDOK PESANTREN DARUSSALAM BLOKAGUNG BULAN OKTOBER SAMPAI DESEMBER 2021. Jurnal PENEROKA: Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 154–171. https://doi.org/10.30739/peneroka.v3i1.2027

Kumalasari, A., & Latifah. (2022). Bahasa Indonesia Anak-Anak yang Mengubah Dunia. Pusat Perbukuan Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi, 195-220.

Marselina, E., Sumarwati, S., & Purwadi, P. (2022). Kesalahan tanda baca dalam tulisan akademik: Pengaruhnya terhadap keterbacaan dan kejelasan teks. Edu.ojs.co.id, 6(2), 178-192.

Moeliono, A. M., Lapoliwa, H., Alwi, H., Tjatur, S. S., Sasangka, W., & Sugiyono, S. (2017). Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Jakarta: Badan Pengembangan Pembinan Bahasa.

Pratiwi, N., & Pritanova, N. (2019). Pengaruh Literasi Digital terhadap Psikologis Anak dan Remaja. Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11–24.

Purwati, P. D. (2023). Buku Ajar KAJIAN BAHASA INDONESIA JENJANG SEKOLAH DASAR. Semarang: Cahya Ghani Recovery. ISBN: 978-6238338-23-8.

Rohmadi, M., & Nugraheni, A. S. (2017). Belajar bahasa Indonesia: Upaya terampil berbahasa. Surakarta: Cakrawala Media.

Silvana, H., & Darmawan, C. (2018). Pendidikan Literasi Digital Di Kalangan Usia Muda Di Kota Bandung. Pedagogia, 16(2), 146. https://doi.org/10.17509/pdgia.v16i2.11327

Sugiyono. (2013). Metode Penulisan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmawaty. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Pada Skripsi Mahasiswa Program Studi Sistem Informasi Sekolah Tinggi Manajemen Informatika Dan Komputer (STMIK) KHARISMA Makassar. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya 10(1). https://doi.org/10.26858/RETORIKA.V10I1.4617

Supriani, R., & Siregar, I. R. (2016). Penelitian Analisis Kesalahan Berbahasa. Jurnal Edukasi Kultura: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 3(2). https://doi.org/10.24114/KULTURA.V1I2.5204

Downloads

Published

2025-07-31

How to Cite

Irene, V. T., Purwati, P. D., Pasha, L. R. I., Habsari, M. D., Arbastra, R. P., & Kusuma, A. W. W. (2025). "AMAN DI DUNIA MAYA" ANALISIS BUKU BAHASA INDONESIA KELAS TINGGI BERBASIS KELAYAKAN BUKU BSNP. Jurnal PENEROKA: Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 212–222. https://doi.org/10.30739/peneroka.v5i2.3911

Issue

Section

Articles

Citation Check

Most read articles by the same author(s)