Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Sikap Toleransi Siswa di SDN Pekuncen Kota Pasuruan
DOI:
https://doi.org/10.30739/darussalam.v16i1.3261Abstract
Religious tolerance education in elementary schools has become crucial in the current era of globalization and multiculturalism. SDN Pekuncen Kota Pasuruan plays a significant role in fostering students' tolerance towards religious diversity, with Islamic Religious Education (PAI) teachers as the key actors. This study aims to describe the role of PAI teachers as motivators and guides in cultivating religious tolerance at SDN Pekuncen Kota Pasuruan. This article employs a qualitative approach with a case study research design, collecting data through observations, interviews, and documentation from PAI teachers, students, and classroom teachers, and analyzed descriptively. The findings indicate that PAI teachers are effective in motivating students to accept religious differences and guiding them in developing attitudes of mutual respect, honoring others, and doing good.
Downloads
References
Ahmad. 2010. Hadist-Hadist Toleransi. Semarang: CV. Toha Putra
Amin, N. 2017. Menyemai nasionalisme dari spirit agama: Upaya meredam radikalisme beragama. Jurnal Theologia, 23(1), 109-123.
Ernawati, E., Susilowati, E., Deslinda, G., & Sujoko, D. 2023. Implementasi Pelatihan Modul Pendidikan Perdamaian Untuk Mewujudkan Moderasi Beragama Pada Guru MI Di Sukoharjo. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 11802-11808.
Holil, S. M. 2018. Peran Guru Pai Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional (Eq) Dan Kecerdasan Spiritual (Sq) Siswa Smp Negeri 1 Ciwaru. Jurnal Ilmiah Educater, 4(2), 95-106.
Ibrahim, A. M., Nurpratiwiningsih, L., & Sunarsih, D. 2020. Pengaruh motivasi terhadap hasil belajar dan karakter tanggung jawab siswa dalam muatan PKN. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 47-55.
Irmin, Soejidno dan Rochim, Abdul. 2006. Menjadi Guru Yang Digugu Dan Ditiru. Oktober: Seyma Media
Isjoni. 2009. Guru Sebagai Motivator Perubahan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kirom, A. 2017. Peran guru dan peserta didik dalam proses pembelajaran berbasis multikultural. Jurnal al-murabbi, 3(1), 69-80.
Kurniawan, Syamsul. 2014. Pendidikan Karakter Konsep & Implementasinya Secara Terpadu Dilingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi & Masyarakat. Yogyakarta: Ar-ruzz Media
Lintar, H. L. 2023. Penggunaan Sarana Prasarana Sekolah dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Madrasah. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 2(1), 67-84.
Mamahit, H. C., & Situmorang, D. D. B. 2017. Hubungan self-determination dan motivasi berprestasi dengan kemampuan pengambilan keputusan siswa SMA. Psibernetika, 9(2).
Muchith, M. S. 2017. Guru PAI yang profesional. Quality, 4(2), 200-217.
Nikma, H., Sadullah, A., & Nasrulloh, E. 2023. Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Sikap Toleransi Beragama Siswa Di SMP 1 Negeri Tutur Pasuruan. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 8(3), 283-299.
Prasetiawan, A. Y., & Marifataini, L. 2021. Sikap Keberagamaan Siswa di Sekolah Islam Terpadu. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 432-443.
Rahman, Hibana S. 2002. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: PGTKI Press
Saputro, F. E. 2020. The Role Of Islamic Religious Education Teachers In Actualizing Tolerance Attitudes To Students. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 12(2), 336-347.
Sumarno, S. 2016. Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik. Al-Lubab: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Keagamaan Islam, 2(1), 121-146.
Suparlan. 2006. Guru Sebagai Profesi. Yogyakarta: Hikayat Publising
Suprihatiningrum, Jamil. 2016. Guru Profesional Pedoman Kerja, Kualifikasi & Kompetensi Guru. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media
Suseno, Franz Magniz. 2007. Memahami Hubungan Antar Agama. Yogyakarta: Elsaq Press
Taqiyuddin, M. 2022. Penanaman Toleransi Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak di Madrasah Aliyah Swasta Tazakka. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 157-168.
Thoifuri. 2007. Menjadi Guru Inisiator. Semarang: RaSail Media Group
Tobroni. 2008. Pendidikan Islam. Malang: UMM Press
Umiati dan Ivan Septian Sufi. "Implementasi Pendidikan Berbasis Multikultural: Membentuk Karakter Siswa Menuju Indonesia Emas 2045." JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah 9.1 (2024), hal. 54-55.
Utari, L., Kurniawan, K., & Fathurrochman, I. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membina Akhlak Peserta Didik Autis. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 3(1), 75-89.
Wirawan, Sarlito. 2013. Pengantar Psikologi Umum. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Semua artikel yang dipublikasikan dapat diakses secara umum melalui online dan bersifat bebas download
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/