Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Sikap Toleransi Siswa di SDN Pekuncen Kota Pasuruan

Authors

  • Muhammad Sulaiman Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama Bangil, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30739/darussalam.v16i1.3261

Abstract

Religious tolerance education in elementary schools has become crucial in the current era of globalization and multiculturalism. SDN Pekuncen Kota Pasuruan plays a significant role in fostering students' tolerance towards religious diversity, with Islamic Religious Education (PAI) teachers as the key actors. This study aims to describe the role of PAI teachers as motivators and guides in cultivating religious tolerance at SDN Pekuncen Kota Pasuruan. This article employs a qualitative approach with a case study research design, collecting data through observations, interviews, and documentation from PAI teachers, students, and classroom teachers, and analyzed descriptively. The findings indicate that PAI teachers are effective in motivating students to accept religious differences and guiding them in developing attitudes of mutual respect, honoring others, and doing good.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad. 2010. Hadist-Hadist Toleransi. Semarang: CV. Toha Putra

Amin, N. 2017. Menyemai nasionalisme dari spirit agama: Upaya meredam radikalisme beragama. Jurnal Theologia, 23(1), 109-123.

Ernawati, E., Susilowati, E., Deslinda, G., & Sujoko, D. 2023. Implementasi Pelatihan Modul Pendidikan Perdamaian Untuk Mewujudkan Moderasi Beragama Pada Guru MI Di Sukoharjo. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 11802-11808.

Holil, S. M. 2018. Peran Guru Pai Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional (Eq) Dan Kecerdasan Spiritual (Sq) Siswa Smp Negeri 1 Ciwaru. Jurnal Ilmiah Educater, 4(2), 95-106.

Ibrahim, A. M., Nurpratiwiningsih, L., & Sunarsih, D. 2020. Pengaruh motivasi terhadap hasil belajar dan karakter tanggung jawab siswa dalam muatan PKN. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 47-55.

Irmin, Soejidno dan Rochim, Abdul. 2006. Menjadi Guru Yang Digugu Dan Ditiru. Oktober: Seyma Media

Isjoni. 2009. Guru Sebagai Motivator Perubahan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kirom, A. 2017. Peran guru dan peserta didik dalam proses pembelajaran berbasis multikultural. Jurnal al-murabbi, 3(1), 69-80.

Kurniawan, Syamsul. 2014. Pendidikan Karakter Konsep & Implementasinya Secara Terpadu Dilingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi & Masyarakat. Yogyakarta: Ar-ruzz Media

Lintar, H. L. 2023. Penggunaan Sarana Prasarana Sekolah dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Madrasah. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 2(1), 67-84.

Mamahit, H. C., & Situmorang, D. D. B. 2017. Hubungan self-determination dan motivasi berprestasi dengan kemampuan pengambilan keputusan siswa SMA. Psibernetika, 9(2).

Muchith, M. S. 2017. Guru PAI yang profesional. Quality, 4(2), 200-217.

Nikma, H., Sadullah, A., & Nasrulloh, E. 2023. Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Sikap Toleransi Beragama Siswa Di SMP 1 Negeri Tutur Pasuruan. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 8(3), 283-299.

Prasetiawan, A. Y., & Marifataini, L. 2021. Sikap Keberagamaan Siswa di Sekolah Islam Terpadu. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 432-443.

Rahman, Hibana S. 2002. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: PGTKI Press

Saputro, F. E. 2020. The Role Of Islamic Religious Education Teachers In Actualizing Tolerance Attitudes To Students. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 12(2), 336-347.

Sumarno, S. 2016. Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik. Al-Lubab: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Keagamaan Islam, 2(1), 121-146.

Suparlan. 2006. Guru Sebagai Profesi. Yogyakarta: Hikayat Publising

Suprihatiningrum, Jamil. 2016. Guru Profesional Pedoman Kerja, Kualifikasi & Kompetensi Guru. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media

Suseno, Franz Magniz. 2007. Memahami Hubungan Antar Agama. Yogyakarta: Elsaq Press

Taqiyuddin, M. 2022. Penanaman Toleransi Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak di Madrasah Aliyah Swasta Tazakka. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 157-168.

Thoifuri. 2007. Menjadi Guru Inisiator. Semarang: RaSail Media Group

Tobroni. 2008. Pendidikan Islam. Malang: UMM Press

Umiati dan Ivan Septian Sufi. "Implementasi Pendidikan Berbasis Multikultural: Membentuk Karakter Siswa Menuju Indonesia Emas 2045." JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah 9.1 (2024), hal. 54-55.

Utari, L., Kurniawan, K., & Fathurrochman, I. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membina Akhlak Peserta Didik Autis. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 3(1), 75-89.

Wirawan, Sarlito. 2013. Pengantar Psikologi Umum. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Downloads

Published

2024-09-20

Citation Check