STRATEGI GURU PAI DALAM PENANAMAN NILAI ILAHIAH PADA SISWA MADRASAH MADRASAH IBTIDAIYAH ALAM INSAN RABBANI KOTA SUNGAI PENUH
DOI:
https://doi.org/10.30739/tarbiyatuna.v4i2.2691Keywords:
Strategi, Guru , Dan Nilai IlahiahAbstract
Abstract
The aim of this research is to find out PAI teachers' strategies for instilling divine values ??in students. This is based on developments in increasingly modern times, especially in the current era of globalization, adding to concerns about whether divine values ??are not instilled in children so that their behavior becomes bad. such as acting impolitely, disobeying teachers or parents, and saying bad things. Divine values ??are very important in life, to instill divine values, it is hoped that educators must have the right strategy so that the teaching and learning process activities can achieve the expected goals. Qualitative research approaches and descriptive methods, namely research that describes current conditions, use data collection techniques The methods used are interviews, observation and documentation. The research results show that: The teacher's strategy for instilling divine values ??is to use 5 strategy components, namely preliminary activities, conveying information, student participation, tests or evaluations, and follow-up activities. The form of divine values ??is divided into three, namely the Divine Values ??of Imaniah, the Divine Values ??of Ubudiyah, and the Divine Values ??of Mu'amalah.
Keywords: Strategy, teacher and, Divine Values
Abstrak
Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk Mengetahui strategi guru PAI dalam Penanaman nilai ilahiah pada siswa hal ini didasari perkembangan zaman yang semakin modern, terutama pada masa globalisasi saat ini menambahkah kekhawatiran terhadap tidaknya ditanamkan nilai ilahiah kepada anak-anak sehingga tingkah laku mereka menjadi tidak baik seperti bertingkah tidak sopan, tidak patuh terhadap guru maupun orang tua, dan berkata yang tidak baik. Nilai ilahiah sangatlah penting dalam kehidupan, untuk menanamkan nilai ilahiah diharapkan pendidik harus memiliki strategi yang tepat agar dalam kegiatan proses belajar mengajar dapat mencapai tujuan yang diharapkan.Pendekatan penelitian kualitatif dan metode deskriptif, yaitu penelitian yang menggambarkan kondisi yang sedang terjadi, teknik pengumpulan data menggunakan yang digunakan adalah metode wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukan bahwa: Strategi guru dalam menanamkan nilai ilahiah yakni mengunakan 5 Komponen Strategi yakni kegiatan pendahuluan, penyampaian informasi, partisipasi peserta didik, tes atau evaluasi, dan kegiatan lanjutan. Bentuk nilai ilahiah terbagi menjadi tiga yaitu nilai Ilahiah Imaniah, nilai Ilahiah Ubudiyah, dan nilai Ilahiah Mu’amalah.
Kata Kunci: Strategi,Guru Dan, Nilai Ilahiah
Downloads
References
Departemen Agama RI, D. A. R. (2007). Al-Quran dan Terjemahnya. Lajnah Pentashihan MushafAl-Qur’an.
Djamarah, S. B. (2018). Pola asuh orang tua dan komunikasi dalam keluarga upaya membangun citra membentuk pribadi anak. Pt Rineka Cipta.
Gunawan, H. (2014). Pendidikan Islam Kajian Teoretis dan Pemikiran Tokoh. : PT Remaja Rosdakarya.
Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Teori & Praktik. Pt Bumi Aksara.
Hildawani. (2023). Nilai ilahiah [Komunikasi pribadi].
Hildawani. (2023). Strategi Pembelajaran [Komunikasi pribadi].
Iman, dulai. (2023). Nilai ilahiah [Komunikasi pribadi].
Iman, D. (2023). Strategi pembelajaran [Komunikasi pribadi].
Irina, F. (2017). Dasar—Dasar ilmu pendidikan. Parama Ilmu.
Mujib,Mudzakkir, A., Jusuf. (2006). Ilmu Pendidikan Islam. :Kencana Prenada Media.
Nisa, H. (2016). Nilai-nilai Ilahiyat dalam Pendidikan Sebagai Syarat Pembentukan Kepribadian Muslim. Jurnal Pusaka, 4(1), 13–26.
Nurasiah. (2023). Nilai ilahiah [Komunikasi pribadi].
Nurasiah. (2023). Strategi pembelajaran [Komunikasi pribadi].
Padli, T. (2023). Nilai ilhiah [Komunikasi pribadi].
Suvriadi Panggabean dkk. (2021). Konsep & strategi Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Tatang, (2021). Ilmu Pendidikan. Cv.Pustaka Setia.
Zandra, O. D. (2022). Strategi pembelajaran [Komunikasi pribadi].
zandra, O. D. (2023). Nilai ilahiah [Komunikasi pribadi].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2023 Muhammad Habil
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Jurnal Tarbiyatuna: Jurnal Kajian Pendidikan, Pemikiran dan Pengembangan Pendidikan Islam agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).