Pengaruh Pemahaman Investasi, Dengan Modal Minimal Dan Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Dalam Melakukan Investasi Di Pasar Modal Syariah

  • M Samsul Haidir UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Abstract

Effect of Investment Understanding, Minimum Investment Capital and Motivation on Student Interest in Investing in Islamic Capital Markets. This study aims to determine how the influence of understanding of investment, minimum capital, and motivation towards the interest of students investing in the Islamic capital market. The study used a descriptive quantitative method. Respondents in this study were students of Sunan Kalijaga UIN from semester 2 to 6 through questionnaires. The results of this study indicate that the understanding of investments held by a good student who has studied Islamic investment management or not, does not affect the interest of students to invest in the Islamic capital market. However, with a small minimum capital and motivation from oneself and others, it greatly influences students to invest in the Islamic capital market. However, with the minimum capital ketch and motivation of themselves and others greatly affect the student to invest in the Islamic capital market. The purpose of this study is to find out whether investment knowledge, minimum capital and investment motivation affect student interest in investing in the Islamic capital market. Therefore, public education is needed from saving society to investing society to increase interest in investing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajzen, I. (1985). From intentions to actions: A theory of planned behavior. In J. Kuhl & J. Beckman (Eds.).
Asba, Muhammad Yahsya Amarullah. (2013). Pengaruh Pengetahuan Tentang Efek Syari’ah Terhadap Motivasi Berinvestasi di Pasar Modal Syari’ah (Studi Kasus di Fakultas Syari’ah dan Ekonomi Islam IAIN Walisongo Semarang). Skripsi, IAIN Walisongo Semarang.
Aulianisa, Fitri. (2013). Pengaruh Faktor Fundamental Dan Risiko Sistematik Terhadap Harga Saham di Pasar Modal Syariah (Studi Empiris JII Di BEI Tahun 2007-2010). Jurnal Ekonomi Islam La_Riba, 7(1), 85-103.
Azizah, Nur Aisyah. (2015). Pengaruh Marketing Mix dan Kemampuan Finansial Terhadap Minat Investasi Reksadana Syariah (Studi Pada UIN Jakarta dan Tazkia Bogor. Skripsi UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Chambali, M., 2010, Analisa Faktor–Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Berinvestasi Sukuk Melalui Agen Bank Syariah. Skripsi IAIN Walisongo, Semarang.
Ghozali, Imam. (2011). Analisis Multivarier dengan Menggunakan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hartono, Jogiyanto. (2015). Teori Portofolio dan Analisis Investasi. Yogykarta: BPFE Yogyakarta.
https://www.ojk.go.id/id/kanal/pasar-modal/Pages/Syariah.aspx, diakses pada tanggal 15 April 2019 Pukul 10:40
Iskandarwasid & Sunendar, Dadang. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Rosda.
Jurnal Walisongo, 19(1), 103-126.
Khotimah, Husnul.,Sabar Warsini & Yeni Nuraeni. Pengaruh Sosialisasi dan Pengetahuan Terhadap Minat Investor pada Efek Syariah di Pasar Modal. Jakarta: Politeknik Negeri Jakarta. 423-433.
Latifah, Siti. (2019). Pengaruh Pengetahuan, Modal Minimal Dan Motivasi Investasi Terhadap Minat Mahasiswa Untuk Berinvestasi di Pasar Modal Syariah (Studi Pada Galeri Investasi Syari’ah UMP). Skripsi, IAIN Purwokerto.
Malik, Ahmad Dahlan. (2017). Analisa Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Berinvestasi Di Pasar Modal Syariah Melalui Bursa Galeri Investasi Uisi. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 3(1), 61-84.
Masdupi, Erni. (2012) Pengaruh Insider Ownership, Struktur Modal, dan Pertumbuhan Perusahaan Terhadap Kebijakan Dividen Perusahaan Syariah Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Economac, 12(1), 9–14.
Melayu, Hasibian. (2001). Managemen dasar, Pengertian dan Masalah. Refisi F.d. Jakarta: Rajawali.
Peristiwo, Hadi. (2016) “Analisis Minat Investor di Kota Serang terhadap Investasi Syariah pada Pasar Modal Syariah. Jurnal Keuangan Ekonomi dan BIsnis Islam, 7(1), 37-52.
Raditya, Daniel. (2014). Pengaruh Modal Investasi Minimal di BNI Sekuritas, Return dan Persepsi Terhadap Resiko pada Minat Investasi Mahasiswa dengan Penghasilan sebagai Variabel Moderasi. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana. 3(7), 377-390.
Robbins, Stephen P dan Judge Timothy A. (2008). Perilaku Organisasi. Jakarta: Salemba Empat.
Silmy, Fikri Indra. (2011). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pertimbangan Investasi Saham Syariah. Skripsi, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Situmorang, Masri., Andreas., dan Riska Natariasari.. (2014). Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Berinvestasi di Pasar Modal dengan Pemahaman Investasi dan Usia Sebagai Variabel Moderat. Jurnal Ekonomi dan Akuntansi, 1(1), 1-18.
Suryabrata, Sumardi. (2004). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sutedi, Adrian. (2011). Pasar Modal Syariah (Sarana Investasi Keuangan Berdasarkan Prinsip Syariah. Jakarta: Sinar Grafika.
Suwatno dan Priansa, Donni Juni. (2013). Manajemen SDM dalam Organisasi Publik dan Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Tandio, Timothius., A. A. G. P. Widanaputra. (2016). Pengaruh Pelatihan Pasar Modal, Return, Persepsi Resiko, Gender, dan Kemajuan Teknologi pada Minat Investasi Mahasiswa. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udanaya, 16(3), 2316- 2341.
Umam, Khaerul. (2013). Pasar Modal Syariah & Praktik Pasar Modal Syariah. Bandung: CV Pustaka Setia.
Yuliati, Lilis. (2011). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Berinvestasi Sukuk.
Published
2019-09-06
How to Cite
HAIDIR, M Samsul. Pengaruh Pemahaman Investasi, Dengan Modal Minimal Dan Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Dalam Melakukan Investasi Di Pasar Modal Syariah. Jurnal Istiqro, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 198-211, sep. 2019. ISSN 2599-3348. Available at: <http://ejournal.iaida.ac.id/index.php/istiqro/article/view/426>. Date accessed: 17 oct. 2019. doi: https://doi.org/10.30739/istiqro.v5i2.426.
Section
Articles