Manajemen Pengembangan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru PAI

  • Husna Amalia Sekolah Tinggi Agama Islam Hasanuddin (STAIH) Pare

Abstract

Teacher professionalism is an important component that can determine success in the teaching and learning process in the classroom. In an effort to improve teacher professional competence there are several programs that can be done, one of them is by empowering Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) for PAI teachers. MGMP is an opportunity for teachers to be able to develop themselves and innovate in developing the quality of learning in the classroom. This research is a literature review that aims to understand MGMP management as an effort to improve the professional competence of PAI teachers. The results of this study are MGMP requires planning, organizing, mobilizing and monitoring so that the objectives of the MGMP programs can contribute positively to the development of professional competencies for PAI teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwi, M. 2009. Peran Kelompok Kerja Guru (KKG) dalam Meningkatkan Profesional Guru Sains Sekolah Dasar Kecamatan Suralaga, Educatio, 4(2), pp. 101–117.
Amirudin, M. 2017. Manajemen Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) dalam Peningkatan Kompetensi Guru Akidah Akhlak MTsN Klaten di Gergunung Klaten Utara Kabupaten Klaten Tahun 2017. IAIN Surakarta.
Arikunto, S. and Yuliana, L. 2008. Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media.
Edison, E. 2016. Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: Alfabeta.
Husna, F. 2016. Peran Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru PAI, Didaktika Religia, 4(2), pp. 207–215.
Lubis, R. 2014. Efektivitas dan Efisiensi Pelaksanaan Manajemen Berbasis Kompetensi dalam Mencapai Tujuan Sekolah, Forum Paedagogik, 6(2), pp. 151–168.
Marlina, L. 2015. Manajemen Sumber Daya Manusia (SDM) dalam Pendidikan, Istinbath, 15(17), pp. 123–139.
Mulyasa. 2008. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa. 2011. Manajemen & Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Nugraha, S. 2014. Pembelajaran PAI Berbasis Media Digital. Ta’lim, 12(1), pp. 55–67.
Pendidik, D. P. 2008. Panduan KKG dan MGMP. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
R.Terry, G. 2011. Asas-Asas Manajemen. Bandung: PT Alumni.
Sa’ud, U. S. 2009. Pengembangan Profesi Guru. Bandung: Alfabeta.
Saefullah. 2016. Manajemen Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Sumardi. 2016. Pengembangan Profesionalisme Guru Berbasis MGMP: Model dan Implementasinya untuk Meningkatkan Kinerja Guru. Yogyakarta: Deepublish.
Published
2019-09-20
How to Cite
AMALIA, Husna. Manajemen Pengembangan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru PAI. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam, [S.l.], v. 11, n. 1, p. 132-147, sep. 2019. ISSN 2549-4171. Available at: <http://ejournal.iaida.ac.id/index.php/darussalam/article/view/453>. Date accessed: 29 mar. 2020. doi: https://doi.org/10.30739/darussalam.v11i1.453.