Pengaruh Disiplin Siswa dan Sarana Prasarana terhadap Prestasi Belajar Siswa di SMAN 9 Kota Tangerang

  • Muhammad As’ad Institut STIAMI Jakarta
  • Nur Soleha Institut STIAMI Jakarta

Abstract

The purpose of this study is to analyze the influence of Student Discipline and Infrastructure Facility to Student Achievement Achievement in SMAN 9 Kota Tangerang Banten. The research method used is quantitative method through the spreading of questionnaires with population number 191 and the sample is 129 respondents, based on slovin formula. Based on the results of research using partial and multiple linear regression analysis with the help of SPSS version 23 shows that partially indicates that the Discipline Students have a positive and significant influence of 30.7% on Student Achievement, partially indicate that the infrastructure has no positive and significant effect of 3.4% against Student Achievement.Partially, both results indicate that student discipline and facilities of Infrastructure are jointly tested by F test proved to have a positive and significant influence on Student achievement siswadan influence magnitude seen from niali coefficient of determination (R²) is 9.4%

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abu Ahmada dan Widodo Supriyono. 1990. Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung. Sinar Batu
Alhadi, Akhirmen, Rika Verawati. 2016. Pengaruh kedisiplinan dalam belajar, minat belajar siswa, dan sarana prasarana terhadap hasil belajar IPS (terpadu) Siswa Negeri 4 Lubuk Sikamping
Alim Muidah. 2011. Analisis Faktor Yang mempengaruhi keberhasilan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Siswa SMA Negeri 1 Welahan Kabupaten Jepara.
Depdiknas. 2003. Undang-undang No 20 Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Dimyati dan Mudjiono. 2015. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta. Rineka Cipta
Hikmawati, Fenti. 2017. Metodelogi Penelitian. Depok. Rajagrafindo Persada.
https://puspendik.kemdikbud.go.id/hasil-un/Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan 2017 Nji Selasa (6/6/2017). tangerangonline.id, (di akses 20 Desember 2017)
Hurlock EB. 1993, Perkembangan Anak, Jakarta. Erlangga
Martin dan Fuad, Nurhattati. 2016. Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. Jakarta. Rajagrafindo Persada
Rahman, Eileen. 2015. Sukses Jadi Coach. Jakarta. Gramedia Pustaka Utama.
Sudijono, Anas. 2016. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta. Rajagrafindo.
Solihin. 2017. Pengaruh Kedisiplinan Siswa Terhadap Pretasi Siswa SMAN 1 Benai Kabupaten Kuantan Singinggi. Pekan Baru: Jom FISIP Volume 4 No. 1 Februari.
Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sari Ulfa, Alif Futikha. 2015. “Pengaruh Sarana Prasarana PendidikanTerhadap Minat Membaca Literatur Ekonomi dan Prestasi Belajar Mata Tiara Sabar Budi RaharjoPusat Penelitian Kebijakan, Balitbang Kemdikbud Lantai 19, Gedung E Jl Jenderal Sudirman, Senayan Jakarta e-mail:raharjo2sbr@Yahoo.co.id
Soegeng Prijodarminto, Disiplin Kiat Menuju Sukses, Pradnya Paramita, Jakarta, 1994
Sulistyorini, 2009. Menejemen Pendidikan Islam, Yogyakarta:Teras
Sunarto.1996. Pengantar interaksi Belajar Mengajar. Bandung:Tarsito, 1996
Nurdinkhan Posted on May 30, 2012. Standardsumber :http://chemistrybudiman07.blogspot.com/2010/03/angket-kedisiplinan-siswa.htmlangket kedisiplinan siswaPrestasi belajar siswa,pengertian dan faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa
Zuhaira Laily Kusuma. 2015. Pengaruh Motivasi Belajar dan kedisiplinan Belajar Prestasi Belajar Mata Pelajaran Akutansi siswa Kelas XI IPS SMA N 3 PATI Tahun Pelajaran 2013/2014.
Published
2019-04-19
How to Cite
AS’AD, Muhammad; SOLEHA, Nur. Pengaruh Disiplin Siswa dan Sarana Prasarana terhadap Prestasi Belajar Siswa di SMAN 9 Kota Tangerang. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam, [S.l.], v. 10, n. 2, p. 424-444, apr. 2019. ISSN 2549-4171. Available at: <http://ejournal.iaida.ac.id/index.php/darussalam/article/view/383>. Date accessed: 17 oct. 2019. doi: https://doi.org/10.30739/darussalam.v10i2.383.
Section
Articles